Jun 5, 2008

Twitter

Det har egentlig været "talk of the town" i en del tid nu, men det virker som om det bare ikke rigtig har fået luft under vingerne - nemlig microblogging. Sådan en krydsning mellem SMS'er, Facebook-updates og blogging.

Mest kendt er Twitter - som nu også er blevet tilføjet til denne blog (se et eller andet sted ude til højre). Systemet er simpelt - man opretter en konto (www.twitter.com) og så kan man begynde at "twitte". Et "twit" er en besked på max 140 tegn (ligesom SMS) som derefter bliver sendt ud til ens followers - altså dem som abonnerer på ens twitter-feed. Det kan man gøre via web - eller via SMS så man faktisk modtager en sms hver gang den man følger skriver en besked.

Altså rent teknisk - nemt nok og ret smart. Indholdsmæssigt ... tja?!? Jeg er virkelig i tvivl - og når jeg er i tvivl så er der jo ikke andet at gøre end at forsøge sig. Derfor mit Twitter-feed her på siden - og dette indlæg. For jeg syntes det er smart, men jeg tror det, som alle medier, skal finde sin niche.

Det er åbenlyst at det bliver brugt utrolig forskelligt. Nogen bruger det bare som en ren dagbog, hvor de rapporterer alt hvad de foretager sig til venner og bekendte. Andre feeds er deciderede nyhedsfeeds, der henleder opmærksomheden på software updates, politiske begivenheder, udgivelser af blog-indlæg (hvilket jeg blandt andet vil bruge mit til) eller helt andre ting.

Har microblogging en fremtid? Det tror jeg. Har microblogging en fremtid i et professionelt kommunikationsmiljø - som f.eks. en virksomhed. Måske. Det er det jeg vil undersøge. Det er helt klart at den lette push-tilgang til information er noget som mange virksomheder kunne have gavn af - at man kan informere alle sine medarbejdere i et twit-feed. Men kan man få medarbejderne med på det?

Next2Tech vil fortsætte udforskningen af dette medie - og så må vi jo se hvad der sker.

No comments: