Jul 9, 2008

Når der sker ændringer i værdikæden ... tudefjæs?

Politiken har i dag en hovedhistorie (http://politiken.dk/kultur/article536758.ece) der handler om at boghandlerne ligefrem raser over netboghandlerne, som de mener giver unfair konkurrence.

På nogen måder må man jo have en vis forståelse for boghandlerne i denne historie. Det er sandt, at deres leverandører nu også leverer varerne direkte til forbrugerne gennem egne nethandler. Og det giver naturligvis en noget skæv konkurrence.

Men så var det vel heller ikke værre. Der er rigtig mange brancher som er ramt af dette. Hvis jeg går ind på nike.com - så kan jeg købe Nike sportssko og tøj direkte fra nettet. Går jeg til apple.dk kan jeg købe min iPod online - direkte fra Apple. Så hvad hulen er forskellen?

Ok - på Politikens site, www.boghallen.dk, kan jeg ikke kun købe bøger fra eget forlag. Det er en komplet boghandel på nettet. Og den er ganske udemærket. Men da det netop er en komplet boghandel på nettet, så er der vel heller ikke meget andet at sige end, at samme type boghandel kunne laves af alle andre.

Og den bliver lavet af andre også - f.eks. Arnold Busck! På http://www.arnoldbusck.dk/ kan jeg fint finde bøger til salg på nettet. Så historien bliver altså noget speget. Så vidt som jeg kan se protesterer Arnold Busck over at Politikens Boghal gør det samme som dem selv?!?

Det korte af det lange er, og det er grunden til at jeg overhovedet tager det her op, at værdikæderne ændrer sig. Internethandel er kommet for at blive - og hvis Arnold Busck eller andre vil forsøge at stoppe det, så vil de fejle.

Før eller siden kan man forestille sig at Amazon rykker ind på det danske marked - og det vil for alvor ændre tingene i forhold til boghandlerne. Hvis ting som "The Kindle" slår igennem, så vil det også ændre ting. For så vil faglitteratur måske slet ikke være fysiske bøger længere.

Allerede nu har Princeton offentliggjort at de vil udgive deres studiebøger på Kindle (historie her). Og selvom man måske ikke sætter sig og læser romaner på en Kindle - så er det jo ideelt at kunne have alle sine studiebøger i en ebogslæser der vejer under 300 g. Og der vil Arnold Busck, som i min studietid var leverandør af praktisk taget alle mine bøger, for alvor kunne mærke presset.

Tiderne med de faste bogpriser og den nærmest andægtige konkurrence er slut. Det oplever musikbranchen, det oplever filmbranchen, det oplever TV - og nu oplever boghandlerne det også. Egentlig ikke meget andet at sige end ... tough luck.

3 comments:

Unknown said...

Hej Adam,

Jeg synes du simplificerer problemstillingen en del. Boghandlerne har, som jeg læser det, ikke noget imod netbutikker. Det de harcelerer over er at den leverandør, som de selv køber bøger fra, underbyder dem væsentligt på nettet.
Hvis man opbygger sin salgsmodel med forhandlere, så er det ikke særlig pæn opførsel overfor disse, at sælge direkte til kunderne til væsentligt lavere priser. Under normale omstændigheder medfører det at forhandlerne i stor stil ”forlader” denne leverandør (sådan skete det for Dell). Her bemærker boghandleren netop, at det er stort set umuligt at forlade Gyldendal, fordi de er så stor en leverandør og fordi de har nogle produkter ”man” skal have.

Eksemplet med Apple holder ikke helt. Apple underbyder ikke deres forhandlere. Humac sælger Apple produkter til stort set samme pris som Apple selv. Nike kender jeg ikke det store til.

Essensen synes jeg ligger i at leverandøren underbyder sin forhandler, væsentligt, på kundeniveau. Det kan jeg godt forstå at de fysiske butikker er frustrerede over. Var det kr. 5, så var det nok ikke noget de ville brokke sig over, men når Gyldendal sælger en bog til kr. 239, som i butikkerne koster kr. 299, så kunne det tyde på at den fysiske butiks avance er så lave, at det stort set er en nul forretning at sælge den bog.

Som forbruger er jeg klart interesseret i at undgå fordyrende mellemled og de fysiske butikker går nok også en hård tid i møde, men det gør ikke Gyldendals opførsel pænere.

Adam B. said...

Jeg er klar over at det er sat på spidsen - men jeg syntes nu ikke det er helt det som sker.

Politikens Boghal er en fysisk boghandel der ligger på Rådhuspladsen (DYR adresse) - og som sælger bøger fra mange forskellige forlag. Der har altid været konkurrence mellem Arnold Busck og Politikens Boghal - og tidligere havde Arnold Busck fordelen, da de var placeret flere steder i landet, hvor Politiken kun havde kunder i København.

Nu er dette ændret og konkurrencen foregår på nettet. Bemærk at den bog som artiklen eksemplificerer er udgivet på Gyldendal - altså må man gå udfra at Politkens Boghal arbejder på helt samme vilkår som Arnold Busck - og blot har valgt at tage en mindre profit på denne titel.

Om det er tilfældet med Gyldendals webbutik er sværere at sige. Naturligvis er det unfair, hvis de sælger bogen med noget som ligner tab for at komme ind på markedet - det er lidt uheldigt.

Men da man besluttede sig for at droppe de faste bogpriser, så måtte man jo regne med at netop dette blev konsekvensen. Arnold Busck, og andre boghandlere, må jo indstille sig på en lige og hård konkurrence.

Anonymous said...

Hej Adam

Jeg har været i tvivl om jeg ville kommentere dit og captain's indlæg, men her er min kommentar...

Der er to generelle ting som I blogger om:

1. Som producent skal man ikke underbyde sine distributører (Captain), for så forsvinder de.
2. Brancher er under forandring og hver led i værdikæden skal bibringe værdi, ellers er den overflødig (Adam).
...og jeg er enig i begge synsvinkler.

Men jeg synes bogbranchen tænker alt for traditionelt, der mangler nytænkning, og der mangler tilpasning til markedet som ændre sig kraftigt hele tiden.

Boghandelen bør stille sig det spørgsmål, hvilken kundeværdi kan jeg tilføre, og hvilke kunder (segment) vil jeg sælge til?

Det har altid vist sig, at man ikke i længden - kunstigt - kan holde liv i en branche hverken i form af støtte eller anden form for økonomiske kompensationer.

Den enkelte boghandler er truet i sin eksistens, hvis ikke boghandlen bringer værdi ind i værdikæden.

Jeg er storforbruger af bøger vel og mærke ledelsesbøger. Jeg køber i gennemsnit 2-3 bøger om måneden, og køber dem udelukkende via nettet.

Jeg har tidligere brugt masser af tid i bestemte boghandler, men efterhånden som mine krav til bogen emner er steget, har jeg valgt nettet, hvor jeg har mulighed for at gå i dybden med de mange tusinder af bøger om netop det emne , som jeg ønsker viden om.

Du kan i efterfølgende 2 artikler læse mere om forandring, hvorfor man skal forandre sig, og hvorfor det kan være svært at forandre sig:

1. Hvorfor er forandring nødvendig:
Enhver virksomhed gennemgår en livscyklus, der på mange måder minder om et menneske - som fødes, går gennem barndommen over de unge år, bliver voksen, ældes, for til sidst at dø.
Hver fase indeholder nogle karakteristikker, og forudsigelige kriser. Vi ved at kriserne kommer, men vi kan ikke udpege hvornår eller hvor de vil vise sig.
En livscyklus kan observeres på en virksomheds livsforløb, et produkts livsforløb, og et livsforløb for virksomhedens kompetence. Enhver virksomhed, produkt, kompetence gennemgår en livscyklus…
http://www.in2change.dk/ledelseafforandring/2008/02/13/hvorfor-er-forandring-noedvendig/

2. Selvtilfredshed og den brændende platform:
En oplevelse af tvingende nødvendighed er af afgørende betydning for en succesfuld gennemførsel af en større væsentlig forandring (radikale forandringer). Hvis selvtilfredsheden er stor, vil forandringen sjældent komme ud af starthullerne. Der vil ikke være nogen interesse for at arbejde med en forandring - det går jo meget godt. Vi tjener jo penge. Vi er markedsledende…
http://www.in2change.dk/ledelseafforandring/2008/02/26/selvtilfredshed-og-den-braendende-platform/