Jul 4, 2008

Livet med Linux

Det er nu to måneder siden jeg skiftede fra ren Windows XP til at køre en dual-boot Ubuntu / XP på min bærbare. Og ansporet af en artikel på Techrepublik (http://blogs.techrepublic.com.com/decisioncentral/?p=118) vil jeg rapportere omkring livet med Linux som primært operativsystem.

Lad det være sagt med det samme - jeg har ikke kunnet undvære XP. Der er bare situationer hvor XP er en nødvendighed.

  • Jeg har ikke kunnet deltage i webkonferencer over WebEx med min Ubuntu
  • Jeg har ikke kunnet bruge mit 3-kort
  • Jeg har ikke kunnet synkronisere min iPod
  • Jeg kan ikke bruge kontorets netværksprinter
  • Jeg kan ikke klippe video
Heldigvis er ingen af disse ting noget jeg gør særlig tit, så for det meste har jeg kunnet holde fast på min linux-installation - og jeg har været glad for det.

Jeg kan kun anbefale at man prøver at arbejde med Ubuntu. Det kører lettere, og virker som om det er mere stabilt end f.eks. XP. Men ok - XP virker også fint. Det er sådan set ikke derfor man skal prøve det.

Jeg er blevet glad for Linux fordi programmerne simpelthen er bedre. Det er lettere at installere (og afinstallere) - og man har en meget bred palet af programmer der allesammen er gratis og kan bruges frit. Så jeg eksperimenterer mere end jeg gjorde før. Afprøver alverdens forskellig software.

Når jeg skal finde nye programmer behøver jeg ikke, nødvendigvis, at surfe rundt på nettet. Jeg kan blot gå vil "Tilføj/fjern" menuen og her finde et katalog over alverdens software der fungerer på min installation af Ubuntu. Hvis jeg sætter et flueben ud for et program bliver det downloadet og installeret. Hvis jeg fjerner fluebenet bliver det afinstalleret igen! Det er altså smart.

Og kvaliteten på programmerne er meget høj. Inkscape er en fin erstatning for Illustrator til den brug jeg har. The Gimp kan fint det samme som Photoshop i forhold til mit behov. Audacity er måske ikke helt så godt som Audition - men det er gratis og så meget lyd klipper jeg ikke. Open Office, som jeg kører i både 2.4 og 3.0, kan fuldt ud det samme som MS Office - i forhold til mit brug. Jeg har ikke engang MS Office på min Windows installation - så der er jeg stået helt af.

Den korte pointe er at jeg stadig er glad for min dual boot. Jeg kan desværre ikke undvære Windows, og tror ikke jeg vil komme til det i en overskuelig fremtid, men jeg kan klare 95% af mine arbejdsopgaver fra Linux.

Sidepointen er jo nok at min glæde samtidig skyldes at software betyder mindre og mindre. Til min mail bruger jeg gMail, til dokumentdeling Google Dokuments, to-do lister bruger jeg Remember the Milk, som kalender bruger jeg Google Calendar og så videre. Alt dette er kun afhængig af en browser ... og det er der jo i de fleste operativsystemer.

Måske kan kombinationen af en almen modvilje mod Microsoft, fremkomsten af cloud-computing og folks tendens til at have mere end en computer blive gennembruddet for Open Source i almindelighed - og Linux i særdeleshed.

Når computeren bare et et web-surfing-redskab, så behøver man jo ikke at bruge 2000 kr. på et operativsystem.

No comments: