Jul 1, 2008

Grooveshark Lite

I april lancerede Grooveshark deres site "Grooveshark Lite". Jeg opdagede det i dag - men kan kun sige at jeg er ret begejstret.


Det virker som følger: Man går til http://listen.grooveshark.com/ - og møder her verdens simpleste søgeskærm. Her skriver man titlen på den sang man vil høre - eller navnet på kunstneren. Så søger systemet - og vupti så kan man høre den sang man søger på. Det eneste som kræves er at man er online (og det er vi jo hele tiden).

Grooveshark bruger sine brugeres delte musik som udgangspunkt - men skulle være 100% lovligt, da der faktisk er betaling til kunstnere, pladeselskaber etc.

Om det virkelig ER lovligt, det kan jeg ikke afgøre. Grooveshark sælger også af deres katalog - så der er jo indtjeningen (og de sælger DRM-frit HURRA). Og da det nu har eksisteret i over 3 måneder, så må man næsten tro at pladeselskaberne ville have ramt dem med en lukningsordre på nuværende tidspunkt, hvis det var ulovligt.

Jeg er sådan set også ligeglad med om det er lovligt eller ej - det burde være lovligt (og er altså formentlig også). Her er en musiktjeneste som den skal se ud. For ikke nok med at jeg har adgang til praktisk taget alt jeg kunne ønske at høre - gratis. Jeg har også mulighed for at få anbefalinger fra andre, baseret på min egen playlist. Så jeg kan altså opdage ny musik - og dermed sikkert også få lov til at købe den / gå til koncerter med kunstnerne.

Jeg krydser fingrene for Grooveshark - og anbefaler det til alle. Nu slipper man for at slæbe sin musiksamling med på kontoret på en transportabel harddisk - man kan bare tilgå sine playlister fra kontoret, fra hotellet fra ... whereever.

Og så virker denne tjeneste, i modsætning til Pandora som kan meget af det samme, også her fra Europa. Det kan naturligvis ændre sig - men man har da lov til at håbe.

2 comments:

Adam said...

Hej Adam,
Ja, det er en ret fed tjeneste, og ja man kan da bare være ligeglad. Grooveshark kan dog også tillade sig at være ligeglade med om det er lovligt eller ej. Det der står med småt er nemlig at det er dig som bruger der bærer al juridisk ansvar for den musik du lægger op/sælger gennem Grooveshark: se selv her: http://sg.answers.yahoo.com/question/index?qid=20071008142827AAHjoIW

Adam B. said...

Godt set ... og ja så kan man jo være ligeglad. Man kan jo så stadig bekymre sig over hvordan musikindustrien vil reagere. Eller om de vil anerkende at det jo virker - og måske får folk til at købe musik.