Aug 7, 2008

Prestigesoftware

Det er let at blive forarget. Og nu svømmer nettet over med forargelse over en ny iPhone App der kan købes for 999,99$ i Apples App-store.

Programmet hedder "I Am Rich" og det eneste det gør er at vise en rød diamant på skærmen. Ingen funktioner. Ingenting.

Ideen er naturligvis at dette program viser til hele verden, altså den del af verden der ser skærmen på din iPhone, at du er rig nok til at betale små 5000 kroner for absolut ingenting.

Jeg syntes det er ret fantastisk. I al sin totale ligegyldighed, så er det så dekadent, at det er sjovt. Det viser at computere og mobiltelefoner ikke længere er nørdede redskaber, men noget som indgår i folks liv på nøjagtig samme måde som biler, køkkenmaskiner, møbler - og smykker.

Men "I Am Rich" ser vi, at software kan have prestigeværdi - ligesom smykker kan have. Vi har set det længe på mobiltelefonernes hardware, hvor diamantbesatte Nokia-telefoner har været, om ikke almindelige, så dog eksisterende. Heller ikke ekstra funktioner der - udover det åbenlyse signal: "Jeg har råd til en diamantbesat Nokia".

Jeg er ikke forarget over muligheden. Jeg kan undre mig over, at nogen køber dette stykke software (det er heller ikke sikkert at der er så mange som gør), men jeg kan ikke blive forarget over det. I det mindste er her et stykke rigmandsblær der ikke bruger enorme mængder af benzin, understøtter borgerkrige gennem køb af bloddiamanter eller på anden måde skader dyr, mennesker eller miljø.

Det er det miljøvenlige blærerøvsprodukt ... altså indtil en eller anden laver en applikation der ligner til forveksling, men som kun koster 10 cents. Så er den fest overstået.

Opdatering:
Efter jeg havde skrevet dette er applikationen, ifølge Silicon Valley Insider, blevet pillet ned igen. Så det var altså uhyre kort tid man havde til at få fingrene i den. Om det gør den endnu mere prestigefyldt - det er svært at afgøre. Nu skal man både have været rig - og utrolig hurtig - for at få fat på den. Og da det jo ikke er særlig prestigefyldt at være online hele tiden, er værdien jo nok blevet devalueret en del. Hvis man nåede at købe den er man jo ikke rig - så er man en nørd.

No comments: