Aug 8, 2008

Den næste iPod er en del af en "cloud"

Buzz-word nummer 1 for timen er "cloud computing" - ideen om at man gemmer sine data et centralt sted på internettet - i en sky - og så tilgår dem fra alverdens forskellige computere, telefoner, PDAer og alt muligt andet som har forbindelse til denne sky.

Det er retur til den tynde klient. Hvorfor slæbe rundt på en harddisk, når man bare kan tilgå data et sted - og dermed undgå rod med versioner, harddiskstørrelse og alt muligt andet.

Nu kommer Apple så med et patent der viser at de også arbejder på sagen. Det er jo ikke ligefrem nogen stor overraskelse, men snarere en bekræftelse af den udvikling man havde forudset på forhånd.

Ideen er, hvis man læser patentet, at man kan gemme sin musik centralt - og så tilgå den via en ipod med internetforbindelse. Men hvorfor stoppe der. Hvorfor ikke bare have adgang til, i Apples tilfælde, iTunes direkte og så bare streame der.

Hvis vi skal arbejde med cloud-computing, så lad os gøre det ordentligt. Jeg gider ikke vedligeholde store biblioteker af musik eller andet - jeg vil bare kunne tilgå det jeg vil høre når jeg er på nettet. Og jeg er jo hele tiden på nettet. Jeg sidder og skriver det her i toget til København - og jeg er på nettet. Jeg kan bruge Grooveshark herfra (nævnt tidligere). Så jeg har allerede adgang til musik i en sky ... det er bare juridisk gråzone om det er ok.

Så det er godt Apple bevæger sig i den retning - men det er trist, hvis de stadig insisterer på at man absolut skal eje og købe enkelte filer. Jeg vil gerne købe adgang, men jeg interesserer mig ikke for at eje en specifik fil.

Men ok - man skal jo hellere ikke dømme nogen udfra en patentansøgning. Det kan jo være det bare er et trin på vejen.

No comments: